Kender du skattereglerne?

0
121

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Det er langt fra alle, der kender til skattereglerne for, hvad man må modtage fra sin arbejdsgiver, uden at skulle betale skat af det. Der er mange, der kender til grænsen når det kommer til julegaven, hvor prisen ikke må overstige 800 kroner. Det er dog langt fra alle der er klar over, at man skal beskattes af ens sundhedsforsikring, eller hvis man modtager dyre middage i bonusser eller som gaver.

Der findes dog også en masse goder, som ikke er skattepligtige. En af disse er uddannelse, hvor man som ansat ikke skal betale skat af værdien for uddannelse, hvis det ellers naturligvis har relevans i forhold til ens arbejde. Eksempelvis giver det rigtig fin mening, hvis man med ledelsesansvar tager en ledelsesuddannelse, mens det vil være sværere at forklare hvorfor man uddanner sig til sommelier.

Blandt andre gratis goder kan man eksempelvis finde brobizz og parkeringsplads i forbindelse med arbejde, der er nogle af de ting som man gerne må få af sin virksomhed, uden at skulle betale skat af værdien. Man må også gerne få fester, enkeltstående begivender, julefrokoster og lignende. Begynder det at tage karakter af, at det er noget man bliver belønnet med regelmæssigt, kan det godt gå hen og være skattepligtigt.

Hvis man bliver beskattet af tingene, indgår det på samme vilkår som løn, og man bliver beskattet af det på samme måde. Det vil også sige, at betaler man topskat, skal man også betale topskat af disse goder. Det kan med andre ord, godt gå hen og blive en dyr affære, hvis man ikke lige tænker sig om, eller hvis ens arbejdsplads ikke har sat sig ind i reglerne.

Det er derfor altid en god ide, at man har en vis viden om området, så man slipper for ubehagelige overraskelser med skattestyrelsen som afsender.

EFTERLAD ET SVAR